February 11, 2013

Postvianočná Kolekcia, pt. iii


(Recepty na Orechové kolieska nájdete nižšie.)

Do tretice všetko dobre, takže na dnešný záver postvianočnej kolekcie tu máme niečo sladké :-)
 
A keď už sme pri sladkom, tak mám pre vás na úvod dôležitú informáciu, ktorá prinúti ekologickejšie premýšľať aj tú environmentálne najnezainteresovanejšiu osobu:
Kakaovník rastie výlučne v dažďových pralesoch. Nikde inde.
 
Možno si viete predstaviť život bez pralesov.. Ale viete si predstaviť život bez čokolády? HÁ?! :D Tak. Ako vidíte, táto informácia demonštruje jeden z najzávažnejších dopadov ekologických problémov na naše životy, a preto s tým treba niečo robiť :-). Príčin ničenia týchto vzácnych ekosystémov je viacero, ale dovoľte mi spomenúť jednu, ktorá sa nám sem tematicky hodí najviac - výroba (a teda dopyt) živočíšnych potravín, a to najmä mäsa a mlieka. Ako je to možné?
Nuž, ako iste viete, napríklad také kravky sú celkom veľké zvieratká a potrebujú aj pomerne dosť životného priestoru. Podobne veľká je aj ich potreba papkať, a všetko to obilie, kukurica a sója, ktorými sú vo veľkochovoch kŕmené, treba niekde aj vypestovať, a teda vzniká tu potreba získania novej ornej pôdy. Plodiny sú navyše často geneticky modifikované a pri ich pestovaní sa používa množstvo pesticídov, ktoré opäť zaťažujú krajinu. A to by sme mohli pokračovať všetkým tým zvieratkami vyprdeným metánom a množstvom dopravy spojeným s prevozom zvierat či distribúciou finálnych produktov... Zoznam je nekonečný a existuje len preto, že nepriamo chceme, aby existoval.
 
Preto prosím, ak vás na ubúdaní dažďových pralesov naozaj trápi hoci iba hrozba vymiznutia čokolády zo sveta (a ja som úprimne rada, ak vás to čo i len pre takýto dôvod zaujímať začne :-)), skúste sa jedného dňa vyblázniť na Googli, prečítajte si niečo na túto tému a informujte sa o tom, čo môžete pre dobro pralesov spraviť. Je absolútne logické, ak sa vám nezdá, že pre to môžete vôbec niečo urobiť, ale ako som spomínala vo včerajšom poste, práve my, jednotlivci, sme tá hybná sila, a aj naše najmenšie rozhodnutia majú vplyv na obrovské zmeny :-)
 
 
 

A teraz odľahčene a k veci. Vánoční cukroví!! Teda poviem vám, tieto Vianoce som sa vyjašila tak, že sme mali doma napečených tuším...7 druhov koláčikov? Rok strávený na opačnom konci sveta ma proste deprivoval :-) Jediná hanba (a to je teda nehorázna hanba) je tá, že som ten luxus vôbec neodfotila - no som normálna? Čo som si myslela?! :D No nič.
Piekli sme klasické zlepované linecké koláčiky, krehké vanilkové rožteky a medvedie labky, ale tento rok sa mi konečne podarilo mame vnútiť aj vyskúšanie niečoho nového. Tu prichádza do hry časopis Apetit - mimochodom najúžasnejší časopis o žrádle v našich končinách - a tony nazbieraných čísel, ktoré sa mi nakopili za pár rokov predplatného (ktoré musíte mať!), a ktoré si uchovávam ako menší poklad. Vyhrabala som všetky vianočné čísla, ktoré mám, a ako šialená som v nich listovala a označovala všetko, čo sa mi páčilo (t.j. vlastne asi všetko :-)).
Z Apetitu sme teda vyskúšali viaceré recepty, všetky boli skvelé, a o jeden z nich sa jednoducho musím podeliť, lebo výsledok je neskutočný. Až taký neskutočný, že sme sa k receptu vrátili, zhodou okolností, práve dnes. Fotografiu žiaľ nemám, tak vám aspoň prepíšem pôvodný recepis:
 
 Ořechová kolečka s čokoládovým krémem
(Apetit, december 2010, str. 53)
 
150g mletých vlašských ořechů
150g krupicového cukru
1 malé vejce
2 lžíce strouhanky
Na krém:
2 lžíce rumu
1 lžíce mléka
1 lžíce krupicového cukru
1 lžíce kakaa
1 žloutek
70g změklého másla
 
1. Smíchejte ořechy, cukr, vejce a strouhanku. Z těsta tvarujte placičky, uprostřed udělejte malý důlek. Pečte při 180°C asi 15 minut dozlatova.
2. Mezitím připravte náplň. Suroviny na krém (kromě másla) dejte do misky a nad kastrůlkem s vroucí vodou míchejte do zhoustnutí. Nechte vychladnout a pak prošlehejte s máslem. Naplňte do důlků.
Něco navíc: Tvar záleží jen na vás, krásně vypadají mašličky nebo lodičky. Dílo také můžete pocákat čokoládou.
 
Môžem vám k tomu len dodať, že ak sa to rozhodnete piecť, pripravte sa na obžerstvo. Sú to totiž také malé božské a diabolské cookiesky zároveň. Moja rada hodná Nigelly znie: upečte si najprv celú dávku iba pre seba, až potom ďalšiu pre ostatných. Aj tak tú prvú hneď zjete, takže radšej nech o tom ostatní nevedia.
 
A teraz k menej podstatným praktickým radám a poznámkam, čo sa týkajú týchto malých orechových ba až sexuálnych objektov (odpustite mi to - pochopíte, keď si ich upečiete :D). Do zmesi cukru a orechov pridajte naozaj malé vajce, a po pridaní 2 lyžíc strúhanky uvidíte, či cesto nie je príliš vlhké a lepivé - ak je, pridajte ešte strúhanku alebo orechy. Z hotového cesta tvarujte radšej menšie kolieska a klaďte ich na plech v dostatočnom rozostupe, pretože sa pri pečení asi o 2 cm zväčšia. Krém robiť môžete aj nemusíte, keksíky sú vynikajúce aj bez neho. Alternatívne môžte použiť jednoducho rozpustenú čokoládu alebo nejaké to kvalitné orechové maslo či tahini, džemík či zdravšiu (bio)verziu Nutelly :-) Ja som na Vianoce do kôpky krému zapichla ešte aj celý lúpaný lieskovec, a to už kolieska vyzerali ozaj slávnostne a neodolateľne.
Najzdravšie dopadnete samozrejme použitím kvalitného trstinového cukru a vajíčkom z humánneho (t.j. domáceho, bio alebo aspoň voľného) chovu; vegánske náhrady vajec som v tomto recepte zatiaľ neskúšala, ale pravdepodobne by fungovali veľmi dobre, pretože tu vajce slúži naozaj iba na zlepenie ingrediencii. Pri najbližšom pečení možno skúsim zmierniť pomer orechov a cukru na 2:1, no uvidím, ako to dopadne, pretože pri pôvodnom pomere 1:1 sú kolieska sladké úplne akurát. V každom prípade sa chystám na obmeny s mletými mandľami či lieskovcami, a chcela by som vyskúšať aj úplne inú verziu, a to so strúhaným kokosom. Mňáááám!! :-)
 
 
 
Môj dnešný recept je v podstate iba jednou z nekonečných možných obmien Wacky cake - vlastne som len vynechala kakao a pridala mleté mandle, citrónovú kôru a šťavu. A kvapku Amaretta pre zvýšený mandľový efekt O:-) Mandle nahradia kakao a čiastočne múku (množstvo je na vás, aj ja som to len odhadovala) a citrónová šťava zase čiastočne nahradí vodu (množstvo šťavy taktiež podľa chuti); nakoniec už len prípadne pridáte niečo suché alebo mokré podľa toho, či sa vám konzistencia cesta pozdáva, alebo nie. Nič si z toho nerobte, aj ja som to robila len tak hala-bala, a bolo to výborné.
Aj tak mi vlastne šlo len o to, aby som nejakým zdravým spôsobom vyplnila dve malé hviezdičkové formičky, aby som ich potom mohla zdravotne pokaziť polevou z obyčajnej rozpustenej bielej čokolády a ozdobou zo strieborných guličiek, ktoré som usporiadala do tvaru snehových vločiek.
Výsledok bol výborný a nádherný zároveň, takže očakávania 100%-ne naplnené :-). Jediná smola bola tá, že som sa cítila hrozne, keď som sa do hviezdičiek pustila, pretože zaboriť lyžičku do takého estetického veľdiela je fakt bolestivé :-).
 
 
A to je nateraz všetko. Vzhľadom na to, že ma čaká posledný semester na UK, tak sa s vami lúčim.. asi tak do júna :D Snáď som vás vianočnými receptami potešila a inšpirovala, napriek tomu, že prišli trochu oneskorene. V každom prípade myslím, že pokiaľ ide o vianočné dobroty a príjemnú atmosféru, ktorú prinášajú, netreba sa s nimi obmedzovať výlučne na december. Nech vám teda chutí ešte po celý zvyšok zimy a čo nevidieť sa budeme už opäť vytešovať z čerstvej úrody na trhoch!