October 7, 2012

Jesenné Kari


Predstavte si mesiac bez kuchyne. A z toho dva týždne bez sporáka a bez mikrovlnky, a z toho týždeň bez CHLADNIČKY. A ako bonus dve hodiny bez záchoda práve v čase, keď to nepotrebujete.

Presne tak vyzeral môj prelom septembra a októbra = úplný des, preto odpustite moju neaktivitu. Strašne som trpela, prerábanie kuchyne sa neskutočne natiahlo, prežili sme celé dni bez vareného jedla... Našťastie už ale máme to najhoršie za sebou a dúfam, že to najlepšie pred sebou :-) Ešte som totiž novú rúru neotestovala, ale aj tak pevne verím, že bude lepšia, ako tá stará, ktorá mala už snáď 50 rokov. Vlastne by to bolo dosť zlé, keby nebola, nemám prehnané očakávania. Budem šťastná, ak to bude jednoducho rúra, na ktorej nemusím 10 minút držať gombík, aby v nej nezhasol plyn; rúra, ktorá pečie rovnomerne a podľa toho, koľko stupňov si v nej nastavím, pretože mám tú možnosť; rúra, do ktorej dvierok nemusím pchať drevenú varešku, aby sa dnu dostal vzduch a aby sa nič nepripieklo, čo vlastne aj tak nie vždy pomôže. Luxus.
Tak aspoň mám po tom všetkom pre vás radu do budúcna: Keď sa niekedy rozhodnete kompletne si vynoviť kuchyňu, navarte si pred začiatkom celého procesu kvantum žranice, strčte to do mrazáku a nech sa deje čokoľvek, majte počas prerábania NIEKDE hocikde zapnutú aspoň tú mikrovlnku a chladničku. Zachráni vám to život.





Jedno z prvých jedál, ktoré som si na novej platni ukuchtila, bolo toto indické kari. Už dlho som chcela urobiť kari z niečoho iného, ako z baklažánov, špenátu, paradajok a cícera (což je moja klasická kombinácia), no a keďže sa mi v kuchyni povaľovala tekvička Hokkaidó a karfiol sa už tiež pýtal do hrnca... Výsledok bol taký dokonalý, že som to isté uvarila o 2 dni neskôr z druhej polovice zeleniny, akurát že prvýkrát som použila cukinu a druhý baklažán. Nevedela som sa dožrať, pardon. Kari je pre mňa čistý comfort food, teplo množstva korenín má takmer terapeutický efekt, a o tejto čisto jesennej verzii stelesnenej jesene vo svojej najjesennejšej podobe (odpustite mi to) (...ale keď sa už len pozriete na ten tanier, nie je to vyslovene jeseň? :-)) to platí dvojnásobne. Urobiť si kari je skvelý spôsob, ako do seba dostať kopec zeleniny a strukovín, a zároveň spôsob, ako sa nadbytočnej zeleniny v chladničke jednorázovo zbaviť.
 
Indická kuchyňa sa pýši vynikajúcimi vegetariánskymi jedlami z jedného hrnca a liečebné vplyvy tradičnej ajurvédy vášmu zdraviu môžu len prospieť. Indické jedlá sú úžasne výživné - rôzne druhy zeleniny poskytujú množstvo vitamínov a antioxidantov, koreniny a bylinky vás prečistia, zahrejú a ochránia vás pred všetkými možnými chorobami, a ak jedlo servírujete (ne)tradične s (celozrnnou) ryžou, prípadne celozrnnou chlebovou plackou, zabezpečíte si dostatok kvalitných sacharidov, ktoré zase v kombinácii so strukovinami tvoria kompletnú proteínovú zbierku.
Pritom ale tieto jedlá nie sú zväčša vôbec zložité na prípravu. Nenechajte sa odradiť dlhým zoznamom surovín - väčšinu tvoria koreniny, ktoré do hrnca nasypete pekne naraz hneď na začiatku, a potom stačí už len pridať zeleninu a strukoviny množstva a pomeru dľa ľubovôle resp. dostupnosti, zaliať, zavrieť, a nechať tak, kým to celé nezmäkne, len občas premiešať. Je to ozaj primitívne, a pokiaľ nepoužijete zeleninu, ktorá sa dlhšie varí, alebo čerstvú (nie konzervovanú) strukovinu, tak to budete mať aj do polhodinky na stole - to platí napríklad aj pre spomínanú baklažánovo-špenátovo-paradajkovo-cícerovúzkonzervy kombináciu :-).
 
Pár slov k tekvici Hokkaidó - japonská tekvica, ktorá je podľa mňa stelesnením slnka, je sladučká a bohatá na vitamíny A (karotén - to tá skvelá farba :-)) a C a niektoré minerály. Narozdiel od mnohých iných druhov ju netreba šúpať, čo je veľmi praktické a navyše jej šupka je veľmi chutná. Semiačka v strede tekvice sú rovnako jedlé, ako u iných druhov, kľudne ich vyberte, umyte a osušte. Tekvica Hokkaidó je veľmi obľúbená medzi makrobiotikmi a jej sezóna je práve na jeseň, takže by ste ju mali zohnať bez problémov na trhu; mimo sezóny ju občas dostať z dovozu v bioobchodoch. Strašne moc vám ju odporúčam, pretože mi naozaj veeeeľmi chutí napriek tomu, že vo všeobecnosti klasické tekvice (t.j. okrem napr. cukiet a melónov :-)) vôbec nemusím. Využitie v kuchyni je nespočetné, od polievok, cez kaše a omáčky až po dusené jedlá, guláše atď. Mňam!
 



Ingrediencie:
1/2 karfiolu
1/2 Hokkaidó tekvice
baklažán (max. 1 celý menší)
miska (mrazeného) hrášku
paradajková passata (nemusí byť)
1/2 - 1 cibuľa (je to dosť jedno)
asi 2 strúčiky cesnaku
asi  3 - 4 cm kus zázvoru
chuťovo neutrálny olej (slnečnicový, repkový)
soľ
 
Koreniny (pre všetky platí množstvo 1 - 2 lyžičky):
čierne horčičné semiačka
kari
kurkuma (ja to s ňou zvyknem preháňať)
rímsky kmín
mletý koriander
garam masala
2 bobkové listy
mleté čili (podľa chuti, stačí málo)
 
Ďalšie koreniny (ja som ich pridala, ale nie je to nutné; 
pridajte trochu menej ako 1 lyžičku):
obyčajná rasca
fenikel
škorica
môžte pridať aj mletú papriku + ak ste šťastnejší ako ja
a máte ich, určite použite aj celé lístky kari
 
 Ďalšie možnosti:
iná zelenina (k tejto kombinácii sa hodí napr. cukina, mrkva, zemiaky, špenát...), strukoviny (cícer, červená šošovica, hrach...), sezamový alebo kokosový olej, príp. ghee, čerstvé bylinky (petržlen, koriander, mäta), kokosové mlieko alebo jogurt...

 
Táákže na začiatok vás čaká trochu viac prípravného krájania. Cibuľu, cesnak a zázvor pomerne dôkladne nasekajte (nemusí byť úplne nadrobno, pretože sa aj tak viac-menej rozvaria) a tekvicu a baklažán nakrájajte na kocky. Karfiol rozdeľte na menšie ružičky, alebo ho tiež hociako rozkrájajte - vrátane hrubej stopky či čo to je :-), a vyberte hrášok z mrazáku.
 
Vo väčšom hrnci zohrejte olej alebo ghee, pridajte koreniny (okrem soli) a poriadne miešajte, aby sa nepripálili. Pridlho nečakajte a hoďte tam cibuľu, cesnak a zázvor a nejakú chvíľku duste. Potom pridajte tekvicu, zalejte horúcou vodou z kanvice, trochou paradajkovej passaty, prikryte pokrievkou a duste. O takých povedzme 5 - 10 minút pridajte aj karfiol a opäť nechajte prikryté dusiť.
 
Spolu by to malo trvať približne 20 - 30 minút, kým tekvica a karfiol takmer úplne zmäknú, ale pre istotu priebežne stav kontrolujte a určite zmesku nezabudnite raz za čas premiešať a ak je to potrebné, aj pridať viac vody. Keď už budú mať na mále, pridajte baklažán a hrášok, opäť prikryte a doduste; ak používate aj (konzervované alebo vopred uvarené) strukoviny, tiež ich pridajte teraz.
 
Ochutnajte a  dosoľte, príp. dokoreňte. Je možné, že budete musieť pridať trochu sladkého, i keď o tom vzhľadom na sladkosť tekvice a hrášku dosť pochybujem. Ja som pridala aj kvapku jablčného octu (môžte použiť citrón) na zvýraznenie chuti. Ak máte, posypte čerstvými bylinkami a ak chcete, môžte pridať aj kokosové mlieko alebo jogurt, čím sa kari zjemní a získa krémovú konzistenciu - alebo môžte len pridať za lyžicu na každú porciu.
 
 
Ak sa vám všetko zadarilo, tak práve teraz ste úplne namäkko z krásnej korenistej vône, ktorá sa vám rozšírila po celom byte :-) Ja osobne vôňu indického kari v byte zbožňujem, a hoci je to úchylné, idem von so psom už len preto, aby som si vyvetrala nos a po príchode domov si vôňu mohla zase užívať naplno :-) Takže dobrú chuť a čuch.