April 28, 2013

Bramborové Knedlíky s Uzeným... Tempehom!

 
...Jarná kolekcia? :-)
 
Inu, tentokrát ten rozdiel v dátumoch predstavuje čas potrebný na písanie bakalárskej práce popri normálnom dennom rozvrhu a všetkých radostiach a strastiach života nášho [vzrušujúcich 50 strán o ekologických problémoch v Číne v .pdf formáte distribuujem na požiadanie] :D A hoci ma teraz čaká ďalší mesiac týrania učením sa na štátnice, môžem pritom byť aspoň kde chcem, môžem si hociako zorganizovať čas a nájsť si priestor na varenie a experimenty. Zastaviť sa na hodinku kvôli jednému postu nebude taký problém, ako keď má človek práve slinu pri písaní práce.. aspoň taká je moja naivná predstava :-)
 
Len čo som odovzdala zviazané práce a odskúškovala, už som bola zavretá v kuchyni, pomúčená viac ako doska s cestom predo mnou, a bola som celá nadšená, že som minula peniaze na ingrediencie na recept, ktorý nemám, a jedlo, ktoré som nikdy nepripravovala a asi ani nejedla :-) Netuším, prečo som sa rozhodla variť práve knedlíky, viem len, že asi týždeň predtým  sa mi zrazu vynorili v predstavách a odvtedy ma prenasledovali, až kým neprišiel jasný signál v podobe zlacneného tempehu - a to už sa len tak neignoruje! Takže, hoci to vyzerá tak, že jar naozaj aj prišla, s jarnými jedlami ešte chvíľku počkáme. Všetci vieme, že očista nás neminie, ale keď na seba mohla nechať čakať jar, tak môže aj detox, nie? Odštartujeme teda zatiaľ iba odľahčenou verziou niečoho, čo nám bude pripomínať zimné papkanie a na medvedí cesnak, žihľavu, reďkovky, cibuľky, klíčky a špargle prejdeme neskôr :-)






































Opäť raz by som vás najprv rada upozornila na nejakú tú ekšn (vlastne dve) - a opäť sa jedná o tzv. "summity", teda akési online telekonferencie, kde si môžete vypočuť rozhovory s odborníkmi v danej oblasti. Ak máte dosť dobrú angličtinu a nejaký ten čas, prezrite si programy oboch summitov na ich webstránkach na Food Revolution Summit (27. apríl - 5. máj) a, hoci už trochu oneskorene, aj Holistic Weight Loss World Summit (do 30. apríla). Ak vám nikto zo zoznamu vyspovedaných nepadne do oka, alebo nikoho nepoznáte, tak vám môžem dľa vlastného gusta odporučiť sústredenie sa na mená ako sú Kris Carr, Mike Adams, David Wolfe, Daniel Vitalis, Joel Fuhrman, Mark Bittman, Jena la Flamme, Neal Barnard, Marc David či Phillip McCluskey.

A teraz k receptu. Bramborové knedlíky s uzeným. Kto by si nedal? No, kôpka bielej múky a tuku pekne preliatej smotanou... Možno celiatici by tento chod radšej vynechali. A cukrovkári. A tí, čo si strážia postavu. A tí, čo chcú jesť zdravšie. Tí, čo si strážia glykemický index. A vlastne možno dosť veľa ľudí. Ale čo tak 100% celozrnné zemiakové knedlíky plnené údeným tempehom na cibuľke podávané s čerstvou kyslou kaputsou, jogurtom, jarnou cibuľkou a petržlenovou vňaťou priamo z trhu? (Takmer, resp. s možnosťou úplne) bio a bez lepku? :-) Tak, to by som sa nechala ukecať už aj ja!




Naozaj neviem, akým zázrakom mi myseľ zabehla práve k tomuto jedlu. Je to typ jedla, ktorým by som sa nenapchávala ani pred všetkou mojou rastlinnou revolúciou - vlastne som si ani nie istá, či som plnené zemiakové knedlíky (naslano) vôbec niekedy jedla. V každom prípade len čo si na mňa idea knedlíkov zasadla, v tom momente sa mi zapáčila aj idea experimentu pretvorenia tohto tradičného, pôvodne ťažkého a nie práve zdravého jedla, na niečo moderné, zdravé, vegetariánske a ľahké.
Napadalo mi hneď niekoľko rôznych verzii a dlho som sa nevedela rozhodnúť, čo s receptom - poznáte to, ženy, nekonečné analýzy plné množstva zbytočne detailných a nejasných otázok typu "Urobím tie knedlíky rovno na prvýkrát podľa seba, alebo si ich radšej najprv odskúšam podľa klasického receptu? Alebo dám múku pre istotu zo začiatku iba pol na pol celozrnnú a bielu? A čo s tou krupicou? Skúsim to hneď vegánsky, neskúsim to vajce rovno vynechať? Nenaplním to radšej iba bryndzou, ako pirohy? Miesto smotany môžem dať dobrý jogurt, ale nevyskúšam rovno sójový?" atď. Navyše, recepty na samotné cesto sa líšili, a ja som nemala ani potuchy o tom, ktorý z nich by bol najvhodnejší. Úvahy sa ťahali, klasicky, ako sopeľ, prejdem preto radšej priamo k ich výsledku.

Čo sa týka pomeru múky a zemiakov v ceste, spočiatku som si myslela, že sa budem riadiť jedným z dvoch receptov z môjho milovaného Apetitu - t.j. buď 900g zemiakov, 180g hrubej múky a 80g krupice ALEBO 750g zemiakov, 250g hrubej múky a 100g detskej krupičky (plus samozrejme to vajíčko a soľ) - no nakoniec som to urobila úúúplne inak, po svojom a vyšlo to :-) Recepty vám sem píšem pre prípad, že by ste sa nimi chceli riadiť, ale môžem vás ubezpečiť, že keď som to zvládla bez presných množstiev ja, zvládnete to aj vy. Nikdy v živote som takéto cesto nerobila a nevedela som si absolútne predstaviť ani len podaktoré konkrétne úkony pri jeho príprave (ako napríklad strúhanie vareného zemiaku na najjemnejších hrotoch :D), nieto dokončovanie celých knedlíkov. A to som k tomu mala ešte všetky tie pochybnosti o tom, či budú knedlíky v takejto verzii vôbec chutné a kompaktné... A predsa sa mi to mojim primitívnym spôsobom podarilo, takže naozaj sa nemáte čoho obávať :-) "Recept" rozviniem do detailov o niečo nižšie.
Napokon som sa tiež dopracovala k záveru, že použijem výlučne celozrnnú múku a krupicu odignorujem úplne - povedala som si, že hrubá múka a detská krupička, to spolu môže mať podobnú konzistenciu, ako celozrnná múka, ta ňe? :-) Čo sa týka vajíčka v ceste, vzhľadom na to, že tata práve dostal do daru domáce vajcia, rozhodla som sa vajíčko v recepte ponechať - jedno predsa nikdy nikomu neublížilo :-) Plnka bola jasná odkedy ma v obchode postretol už spomínaný zlacnený tempeh, nuž a o ozdobách a podávaní rozhodol pre zmenu obsah chladničky.



Ingrediencie:
zemiaky (ak sa vám žiada aspoň nejakej presnosti,
siahnite po "varnom type C")
celozrnná múka
vajce (bio alebo domáce)
cibuľa
údený tempeh
soľ, korenie, olej (nemusí byť) a samozrejme
kurkuma (musí byť! :-))
 
Na podávanie:
kyslá kapusta (alebo občajná dusená kapusta)
petržlenová a cibuľková vňať (alebo iné vhodné bylinky,
napríklad pažítka alebo medvedí cesnak)
smotana, bryndza alebo biely jogurt (výborný
by bol napríklad aj ovčí!)
 
Ďalšie možnosti:
Môžete samozrejme experimentovať s plnkou - použite inú vegetariánsku údeninu
alebo "mäsovú" náplň zmeňte úplne, a nahraďte ju bryndzou či (kyslou) kapustou a cibuľou.
Môžete vyskúšať aj bezlepkovú či vegánsku verziu receptu jednoduchou
náhradou/vynechaním múky, vajíčka a jogurtu.


Najprv dajte variť zemiaky - hoďte ich do vriacej vody v celku (aj so šupkou) a vidličkou priebežne skúšajte, či už sú hotové. Kým sa zemiačiky varia, v panvici si pripravte náplň. Tá je jednoduchá, cibuľu nakrájajte nadrobno a poduste na oleji alebo na troche vody, pridajte na kocky nakrájaný tempeh, posoľte, pokoreňte a nechajte stáť.

Keď sa krumple dovaria, schlaďte ich prúdom studenej vody a ošúpte. Nastrúhajte ich najemno na strúhadle alebo prelisujte do misy, pridajte vajíčko a nejaké - pomerne veľké - množstvo kurkumy. No dobre dobre, múky :-) Nebojte sa toho, zaručene budete vedieť, či je múky dosť alebo nie, nejaké gramy tu vôbec nehrajú žiadnu rolu. Vždy, keď pridáte múku, mieste cesto vlastnou rukou, aby ste cítili jeho vlhkosť a konzistenciu. Len čo začne cesto držať pokope a prestane sa príliš lepiť, máte hotovo! Hotové zemiakové cesto by nemalo byť príliš suché a malo by si zachovať istú vlhkosť, určite by sa nemalo drobiť, no na druhej strane ani lepiť. Nezabúdajte, že trocha múky sa ešte do cesta dostane aj pri tvarovaní knedlíkov na pomúčenej doske.



Sú dva spôsoby, ako naložiť s cestom - jeden riadny sedlácky a jeden s použitím vymožeností ako sú valček a vykrajovátko. T.j. môžete po a) cesto pekne vyvaľkať, vykrojiť kruhy a urobiť to zbytočne, alebo po b) robiť sedlácke jedlo normálne po sedlácky, rukami z cesta vyváľať valček a odkrajovať z neho približne rovnaké kúsky, ktoré následne packami rozmačkáte na placku. Nech už si vyberiete ktorýkoľvek spôsob, výsledný kruh by mal byť dostatočne veľký (moje placičky mali priemer asi 10 cm), aby ste naň vedeli aplikovať aspoň dve lyžice náplne.


Plnku dajte do stredu cesta, vezmite to celé do jednej packy, prstami na druhej postupne okraje cesta pevne uzavrite a nakoniec oboma packami vytvarujte okrúhle knedlíky. Knedlíky po jednom opatrne vkladajte do osolenej vriacej vody (iba do jednej vrstvy), mierne stiahnite plameň a nechajte variť približne 12 - 15 minút. Čas záleží samozrejme aj na veľkosti knedlíkov, ale viac vám k tomu žiaľ, povedať neviem. Mala som pocit, že tie moje boli uvarené aj po 12 minútach, ale väčšina vo vode ostala aj tých 15 a nemám pocit, že by im to uškodilo, takže ak sa bojíte, že 12 je málo, nechajte 15 a nič sa nestane. Ak si chcete stav knedlíkov prekontrolovať, jeden z vody vytiahnite a ufiknite si kúsok cesta z kraja tak, aby nebolo vidno plnku a ochutnajte. Keď vám chutia, vytiahnite ich všetky, keď nie, vráťte knedlík naspäť do vody a v kľude ešte pár minútiek povarte. Po dovarení jednej dávky pokračujte ďalšou, až kým neuvaríte všetko. VŠETKO! :D

Výborne sa ku knedlíkom hodí kyslá kapusta, trochu jogurtu a jarných vňatiek, ale myslím, že spomínanou dusenou kapustou tiež nič nepokazíte. Naaranžujte knedlíky na tanier, obklopte kapustou, hojne pokyckajte jogurtom a dozdobte zeleninkami.

~ Fin ~
 

Čo dodať? Do týchto knedlíkov sa môžete pustiť naozaj s chuťou, ale ako vždy platí, že netreba nič preháňať. Nech použijete akékoľvek celozrnné bio ingrediencie, výsledné jedlo je stále len kopa múky a zemiakov, a toho nikdy netreba zjesť priveľa naraz :-) Môžem ale potvrdiť, že týchto žltých krásavcov aj tak nezjete veľa, lebo vďaka celozrnnej múke sú knedlíky ozaj sýte, ale zároveň pritom nie sú zďaleka také ťažké na žalúdok, a preto sa nemusíte obávať ani lenivého ospalého odfukovania po dopapaní :-) Tradičným jedlám zdar a snáď sa čoskoro zase ozvem..