November 10, 2012

Kapustový Šalát s Tahini Dressingom

 
Včera som si zažila predčasné Vianoce (a vlastne aj narodeniny).
...Prišli knihy z Amazonu!!
Nevedela som sa dopišťať.
 
A aj to prišli skôr, ako mali - a prišli komplet v poriadku, takže Amazon môžem odporučiť :-) Totiž, môj tata si chcel vopred odbaviť darčeky pre mňa na Vianoce aj na narodky, ktoré mám tiež v decembri, a tak som povyberala pár titulov z môjho ultradlhého knižného wishlistu a... posunula ich Ježiškovi :-) A tak sa na mojom stole ocitli skvosty od autoriek ako Isa Chandra Moskowitz, Colleen Patrick-Goudreau či Kris Carr, čo mi spôsobuje značné uvoľňovanie serotonínu. Juchuchúúú..!
 
Pocit spokojnosti sa mi dostavuje aj práve teraz, po dopapkaní šalátu z absolútne poslednej úrody špenátu od tety v Tržnici, ktorá ho už smutne balila a chcela odniesť k sebe domov. Prisahám, že som mala v pláne kúpiť špenát, vyslovene som naň mala chuť a mala som v pláne ísť si ho uloviť do Billy, keďže som nerátala s tým, že sa na trhu ešte nejaký domáci nájde. Teta vravela, že to už je taký zvyšok, dnes obrala len 2 kilá pričom normálne by obrala 20... A že po tento balík si mala prísť jedna pani, ale neukázala sa. No čo vám poviem, zachránila som ho :-)
A teraz sa ešte dorážam BIO fairtrade čokoládkou. Komu je lepšie?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Pred samotným receptom by som vás rada upozornila, hoci už trochu neskoro, na jeden veľmo dôležitý event, ktorý sa začal predvčerom, t.j. 7. novembra - ide o druhý ročník Healing Cancer World Summit. Je to udalosť, ktorá v našom časovom pásme trvá 5 nocí, a pri ktorej príležitosti sa 10 odborníkov, doktorov, výživárov, ale aj prežívajúcich obetí (to znie hrozne :D) vyjadruje k téme rakoviny a jej (alternatívnej) liečby. Stačí prihlásiť svoj e-mail a prísť na internet vypočuť si rozhovory hocikedy do 24 hodín od ich konania. Ak predsa len nemáte čas (resp. ste leniví, všakže :-)), alebo vaša angličtina nedosahuje až takú vysokú úroveň, môžte si na blogu zakladateľa tohto summitu Kevina Gianniho - www.renegadehealth.com - prečítať sumárum základných, a najmä zjednodušených informácii, ktoré by vám vedel približne správne preložiť snáď i ten Google Translate. Bola by som nerada, keby hocikto prišiel o takúto skvelú možnosť zadarmo si vypočuť rozprávania skutočných odborníkov s reálnymi titulmi doktorov ako dôkaz, že rakovina JE liečiteľná.
 
A teraz k jedlu, ideálnej téme na večer :-) Jedného dňa som dostala strašnú chuť na jednu z tých bagiet, ktorú vám spravia v hociktorom stánku na ulici, v ktorej je plno kapusty, mrkvy a majonézy... A tak mi napadlo, že už som aj tak veľmi dlho chcela konečne vyskúšať niečo spraviť zo surovej, strúhanej kapusty, napríklad klasický šalát coleslaw. Nuž a keďže je práve sezóna, a jedna hlávka sa nečinne povaľovala v špajzi, trochu som si zaexperimentovala a o pár minút už som krochkala blahom.
 

 
 
O pár dní na to som krochkala opäť, keď som kapustový proces zopakovala, no tentoraz som výsledným produktom nevycpávala bagetku, ale priamo svoj žalúdok :-) Dvoje krochkania spomínam z toho dôvodu, že tak vznikli akési dve verzie - v prvej, "bagetovej" verzii, som použila do kapusty aj údený tempeh, červenú papriku a petržlenovú vňať, no tie som neskôr už nemala k dispozícii, a tak v druhej, "šalátovej" verzii obyčajná žltozelená paprika nahradila červenú, čerstvá mäta nahradila petržlen, a chudák tempeh absentoval úplne.
Povedala by som, že červená paprika je lepšou voľbou z viacerých dôvodov: z hľadiska výživy (obsahuje viac vitamínu C ako zelená), chuti (do pomerne nevýraznej kapusty sa hodí mierna sladkosť kápie), a tiež estetiky (výrazná červená farba celý šalát krásne rozžiari, najmä ak nemáte po ruke červenú kapustu). Petržlenovou vňaťou nikdy nič nepokazíte, ale musím povedať, že mäta tomu v kombinácii s korením v dressingu dodala jemný stredomorsko-arabsko-stredoázijský šmrnc, a jednoznačne by som ju pridala opäť, odhliadnuc od použitia petržlenu. Pokiaľ ide o tempeh, je to čisto na vás a na vašej momentálnej chuti na niečo údené či vašej potrebe bielkovín.

A tu už prichádza môj krásny hafčo :-) ...
 
 
 
 
 Ingrediencie:
biela kapusta (aj červená, ak máte!)
mrkva
červená cibuľa
červená paprika (môže byť aj iná, ale kápia je najlepšia)
čerstvá mäta
petržlenová vňať (nemusí byť)
čierny sezam (tiež nemusí byť, ale pekne vyzerá
a veľmi dobre spolupracuje s tahini :-))
 
Dressing:
tahini
sójový jogurt
citrónová šťava
olivový olej
mletý koriander
rímsky kmín
soľ, korenie
 
Ďalšie možnosti:
jarná cibuľka, jabĺčko, vlašské alebo píniové orechy, tekvicové semiačka, cícer, údený tempeh, poprípade môžete namiesto dressingu použiť hotovú kúpenú tofunézu...
 
 
Je to vlastne strašne jednoduché - kapustu a mrkvu nastrúhajte, cibuľu nakrájajte najemno a papriku na menšie pásiky, bylinky môžte alebo nemusíte trochu natrhať ci nasekať a sezam nechajte sezamom. Všetko to nahádžte a zmiešajte v nejakej oku lahodiacej mise.

Čo sa dressingu týka, neudala som vám presné množstvá, a to jednoducho preto, že si nemyslím, že je to potrebné. Lyžicu alebo dve tahini a riadne veľa šťavy z asi pol citróna. Oleja stačí pridať len kvapku, vlastne ho možno aj úplne vynechať. Jogurtu pridajte viac, resp. podľa množstva šalátu - dressing by mal zeleninku pekne obaliť. Korenie použite takisto podľa chuti.

 
Jedzte samostatne ako šalát alebo prílohu, alebo si to dajte na chlebík či do bagety, prípadne pridajte uvarené cestoviny či ryžu a máte kompletné jedlo :-) Ak sa vám ale nechce toľko chrumkať, môžete dokonca skúsiť aj takú vec, že sa na dressing vykašlete úplne a jednoducho zeleninu krátko opečiete na panvici (skúste kokosový alebo sezamový olej), zakvapnete trochou sójovej omáčky a zmiešate s ázijskými rezancami.